Vad är ehälsa?

Om du kom hit för att hitta en definition så måste jag göra dig besviken. Jag undrar också vad ehälsa är och letar febrilt efter en trovärdig och auktoritär aktör som berättar för mig vad det handlar om. Lika mycket vill jag veta vad ehälsa inte är.

Jag brukar alldeles för ofta ironisera om att, beroende på definitionen, så är det ehälsa att faxa runt pappersjournaler. Fax är, för dig som tillhör millenial-generationen, alltså en uråldrig teknik för att skicka bilder av något, det är baserat på samma teknik som telefonerna som med sladd sitter fast i väggen för att fungera.

Fortfarande förvirrad kring vad ehälsa är

En anledning till att jag påbörjade kursen i ehälsa förra veckan var för att reda ut vad som är vad. Kanske trodde jag för mycket. Nedan fråga dök upp på denna veckas examination:

”To which domain is improvement of information exchange among professionals working in a hospital by means of technology most applicable?”
– Universitetet i Twente’s ehälsautbildning

För mig är svaret givet. Detta har inte med ehälsa att göra, alls. Fel svar!
Mitt resonemang är att om detta räknas till ehälsa så bör ju rimligen åtminstone allt baserat på elektricitet inkluderas i begreppet.

Under förra veckan var det mindre motsägelsefullt kring ehälsas definition. Då spaltades det upp att ehälsa är mixen av dessa tre delar, nämligen:

  1. Människor.
  2. Teknik.
  3. Hälsa.

Samtidigt pratade man om att det är kontextberoende. Min personliga tolkning av varför ovan fråga inte skulle handla om ehälsa är att sjukhusanställdas interna kommunikation inte nödvändigtvis är ehälsa bara för att det sker digitalt. Om så vore fallet skulle ju ett PDF-dokument med en vårdanvisning vara inom begreppet ehälsa, även fast den inte har med någon patient att göra. Jag kan tycka att ehälsa är ett väldigt tomt begrepp om allt digitalt som vårdanställda gör räknas in.

Vad är meningen med begreppet ehälsa? Att berätta att man är beroende av eluttag eller batterier för att kunna jobba?

Fortsättning följer garanterat, men om du nu råkar sitta inne med den perfekta definitionen av ehälsa så skriv gärna en kommentar.

Vem ska ta hand om min journal? Jag, vården eller en tredjepart?

Kursen tog denna vecka bland annat upp frågan om PHR (Personal Health Records), vilket kan stå i kontrast till den ”vanliga” journalen, ofta kallad EHR (Electronic Health Record) på utrikiska. Det leder mig ju till tankarna att jag inte riktigt förstår varför vården ska vara garanten för min journal. Den är ju min journal, den handlar ju om mig. Att så är fallet just nu är av historiska skäl, men digitaliseringen av samhället gör det kanske mindre nödvändigt framöver.

För egen del är jag mer övertygad om att den är i tryggt förvar om jag tar hand om den på egen hand. PHR adresserar precis detta, att det är patientens journal och att vården inte nödvändigtvis kan kräva tillgång.

Det är lite ironiskt att den journal som vården har också ger socialtjänsten tillgång utan mitt samtycke. Bara det är motivation nog för den integritetsintresserade att inte dela med sig av sina egeninsamlade uppgifter om de blir en del av ens formella journal. Den lagstiftningen är i otakt med samhällets digitala omställning. Det motverkar viljan att dela sina privata hälsodata med vårdgivaren om det blir en del av vad trubbig lagstiftning anser är min patientjournal.

Nu är jag personligen inte för att min journal ska ligga hos tredjeparter, heller. Det är  problemet med otillbörlig åtkomst jag är ute efter. Det blir svårare att slarva bort min journal, som en bland många andra, om den inte ligger i ett gemensamt system. Eller på en dator som kan bli stulen. Jag är medveten om att inte alla kan eller vill ombesörja sin egen IT-säkerhet, men storskaligheten innebär också att det försvinner många journaler även vid en enstaka incident.

Vad informationen kan göra för skada i orätta händer är högst individuellt, och visst borde det vara upp till individen att ha kontroll över sitt liv?

”A 68-year-old man was refused a place in a care home when social services found from his medical records that he was gay.”
The Guardian, Lives ruined as NHS leaks patients’ notes

Men det kanske är i den riktningen utvecklingen pekar, att man har valfrihet även i denna aspekt av vården. Snart kommer även VGR att öppna upp för läsning av sin journal på nätet, via 1177 Vårdguidens etjänster. Nästa naturliga steg för såna som mig vore väl att ta ner journalen från nätet, att ha en egen helt privat kopia och spärra den vården har för läsning?

Hur resonerar du kring ehälsa och vad ägande av journalen innebär?

Länkar

Kommentera

