Synonymer är viktiga i sökmotorer

Nu lättare att hitta inom VGRs organisation

Idag släppte vi återigen en uppdatering till vår sökmotor. Det var många små justeringar, bland annat att fixa några buggar med hur vår query completion fungerade enligt designprincipen responsiv webbdesign. Vi rättade alltså buggar vi hittat sedan vår release för, wait for it, fjorton dagar sedan, då när vi släppte query completion. Genom att vara mer aktiva i vår förvaltning så kan vi fixa brister på kortare tid än tidigare. Detta är vad som väl skulle kallas för kontinuerlig webbdesign, vi fixar till löpande, har en ny testversion redo hela tiden och så släpper vi förbättringar direkt när de är tillräckligt bra.

Största sökspecifika förbättringen var dock att vi nu för externa användare kan erbjuda en tredje flik där man kan söka inom organisationens alla tänkbara nivåer.

Gå gärna in och gör några provsökningar på hitta.vgregion.se och hittar du något tveksamt så klicka på länken Synpunkter, eller skriv en kommentar här i bloggen.

Största vinsten med denna funktion är att vi kan erbjuda en gemensam sökfunktion för alla de tusentals olika nivåerna inom vår organisation. Med en så stor organisation som är så pass utspridd geografiskt blir det snabbt oöverskådligt att försöka hitta rätt ställe att kontakta och inte minst orimligt att utforska på ett mer navigationsartat sätt.

Saker kvar att putsa på

En sak du ser på ovan bild är att sökmotorn på sökbegreppet ”barnsjukhuset” svarade med ett nollresultat. Anledningen till att det finns ett tips om Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus där beror på att via har något som kallas för keymatches.

Keymatches är ett sätt att smyga in en viss sökträff högst upp i listan, eller som i detta fallet, ta hand om något när användaren har ett annat språkbruk än de som skapar innehållet.

Enligt min uppfattning (baserad på de experter jag läst) har vi varit något lösaktiga med hur vi hanterar keymatches. Vi har sett det som en lösning på att användare söker på ”fel” begrepp. Well, nu blir det snart ändring på detta. Vi kommer istället erbjuda en synonymhantering för betrodda sökredaktörer inom organisationen.

Alternativen blir, istället för att betrakta sin sida som en intern annons, att man har endast följande kvar att välja på:

  1. Fixa innehållet så det svarar mot de ord som riktiga användare skriver i sökmotorn.
  2. Underhålla en lång lista av synonymer. Denna synonymlista blir nog primärt en folksonomi, dvs en lista över hur folk väljer att uttrycka sig snarare än vad som är korrekt enligt respektive profession. Som att lasarett och sjukhus bör vara samma sak för en användare.

Det jag föreställer mig att vi använder keymatches på sikt är snarare att börja ge den en annan karaktär. Göra den mer som en svarsmotor, ge fakta, erbjuda genvägar.Sen har vi funderat på att kalla den för ”fullträff” istället. Gör man en sökning på ordet ”regiondirektör” borde vi visa upp en bild på regiondirektören, hennes namn, Twitter-profil, med mera.

Intern fullträff i sök

Söker någon på namnet av ett system som sökmotorn inte indexerar så blir det precis som idag att man har en länk till systemets startpunkt i denna fullträff. Där kan man också koppla länkar till hur man får behörighet, var användarstöd finns, och mycket mer. Detta är som du förstår lite mer av en redaktionell upplevelse av vad sök har att bidra med.

En extrem i sammanhanget att koka fram fakta är ”kunskapsmotorn” Wolfram Alpha – se vad de erbjuder vid en sökning på Västra Götalandsregionen (notera frånvaron av PDF-filer, snarare en massa fakta och visualiseringar). Det här motsvarar Googles Knowledge Graph, en ruta med fakta du ibland ser antingen ovanför sökresultatet eller ute till höger.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s