Varvräknare i en bil

Webbriktlinje: Optimera webbplatsen för god prestanda

VGR hjälper till med PTS regeringsuppdrag kring dokumentation av god praxis för webbplatser som ska kunna användas av alla. Vårt uppdrag är att ta ett ämnesansvar när det gäller webbanalys och webbprestanda i referensgruppen för webbriktlinjer. I veckan uppdaterades riktlinjen för hur man jobbar med just webbprestanda, där stora delar är baserat på hur vi på VGR visat vägen med den webbplats vi släppte i våras.

Viktigt: Var inte slösaktig och skapa en prestandabudget!

För att inte kreativiteten ska balla ur, eller om man inte kan sluta lägga till saker, behöver man ett sätt att relatera till hur designbeslut påverkar användarna. Detta är vad en prestandabudget handlar om. Är man ännu mer mogen i sin designprocess kanske man är redo för en designbudget, det innebär att varje designelement på en webbsida har en kostnad vilket tvingar oss att prioritera. Detta kan du läsa mer om i nedan länkad bok.

I veckan kördes Webbdagarna i Göteborg och där pratade Lina Hansson (CRO-specialist på Google) om hur man konverterar besökare till kunder, eller för oss i offentlig sektor, att få god verkan på vår webbplats. En grej hon trycker på är att jobba med en prestandabudget. Se hennes presentation här:

Kolla in riktlinjen nedan och kom ihåg att vid sex sekunders laddtid på din webbplats börjar även normalfungerande besökare att glömma vad det var de ville göra på din webbplats.

Läs webbriktlinjen, kolla vår prestandabudget + en gratis bra bok i ämnet

Annonser

2 reaktioner på ”Webbriktlinje: Optimera webbplatsen för god prestanda

  1. Kanon att användbarheten på webben diskuteras så här. Har en fråga om VGR:s system för handlingar. Plan- och styr – Public 360- handlingar på webben- läsbart för alla?

    Gilla

    • Det var en bra fråga. Hoppas på att de kollat över teknikaliteterna men har inte hört något. Vet att koncernkontoret uppmuntrat till klarspråksutbildning för de som skriver dessa handlingar, men det finns ju fler sätt att förstöra innehållet.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s